Užmegzkite savitą ryšį

Gábor Erdélyi

Gera kelioninė fotografija niekada neturėtų būti tik dar vienas atliktas darbas. Ji neturėtų būti vien įprastų scenų serija, fotografuojama pastačius trikojį ten, kur prieš jus fotografavo kiti. Jūs taip pat neturėtumėte elgtis su fotografuojamais objektais tarsi jie būtų nuotraukų safario aukos.

Gerų nuotraukų paslaptis, anot Gábor Erdélyi, yra visiškai pasinerti į fotografuojamą pasaulį – į jį įsigyventi. Galų gale, jei nesate nuotykio dalis, kaip galite tikėtis, kad jūsų nuotraukas peržiūrintys žmonės jausis esą tokie?

Gábor paaiškina: „Man kelioninės fotografijos esmė – džiaugsmas, kuris kyla paverčiant naują patirtį ilgalaikėmis akimirkomis. Tikslas – patirti nuotykį, atradimo džiaugsmą. Man keliaujant svarbiausia dvi aiškios datos – išvykimo ir atvykimo. Daugmaž žinau, kas mane domina, tačiau vengiu įprastai turistų lankomų vietų. Klausinėju vietos gyventojų apie maršrutus ir takus, stengiuosi kuo rečiau naudotis viešuoju transportu. Jei įmanoma, visur einu pėsčiomis.“

Gabor Erdelyi, „Sony Alpha 7RII“, tamsus ir niūrus skersgatvis naktį

© Gábor Erdélyi | „Sony α7R II“ | 35 mm f/1.4 | 1/200 s esant f/2.2, ISO 3 200

„Kelioninė fotografija apima daugelį disciplinų, pavyzdžiui, portretinę, gamtos, peizažo ir dokumentinę fotografiją, – sako jis, – todėl man kelionės įspūdžių fiksavimas yra labiau nusiteikimas. Keliauju ne trumpiau kaip keturias ar penkias savaites, todėl galiu pasinerti į kultūrą ir vietos atmosferą. Iš tikrųjų pati kelionė yra projektas, o nuotraukos – tai tik vidinės patirties atgarsiai.“

Gabor Erdelyi, „Sony Alpha 9“, iš dalies šešėlyje esanti pėsčiųjų perėja, per kurią eina daug žmonių

© Gábor Erdélyi | „Sony α9“ | FE 50 mm f/1.8 | 1/640 s esant f/8.0, ISO 320

Pasak Gábor, dirbant su kelionių projektais jam labiausiai pagelbėjo perėjimas prie „Sony“ veidrodinių fotoaparatų. „Mano pagrindinis aparatas yra α7R III“, – Gábor pasakoja mums. – Jis mažas ir nepastebimas, be to, lengvas, o tai nepaprastai svarbu kelionėje. Keliaujant du mėnesius tikrai svarbu, kokį svorį nešiojatės kiekvieną dieną. Dėl atlenkiamo monitoriaus ir itin greito fokusavimo jis yra puikus kelionės kompanionas, o akių aptikimo AF funkcija ypač naudinga fotografuojant portretus.“

Gábor mums pasakoja, kad patogus fotografavimas ir pasirinktiniai valdikliai yra didžiausi fotoaparato pranašumai, dėl kurių jis gali dirbti greičiau ir geriau reaguoti į fiksuojamus vaizdus. „Fotografuoju rankiniu režimu, – aiškina jis, – o pagrindiniams mygtukams priskiriu nustatymus, kurie man svarbiausi: ISO, AF režimai ir tylus fotografavimas – visi jie labai naudingi keliaujant.“

Gábor kelionių projektai neretai tampa atsvara jo įprastam profesionaliam darbui, tai yra, portretų, madų ir aktų fotografavimui žinomiems žurnalams, o jo požiūris į šiuos dviejų skirtingų pobūdžių darbus labai skiriasi.

Gabor Erdelyi, „Sony Alpha 7RII“, ore užfiksuota didelį šešėlį metanti šokėja

© Gábor Erdélyi | „Sony α7R II“ | 50 mm f/1.4 | 1/800 s esant f/6.3, ISO 125

„Fotografuodamas portretus nuolat kaupiuosi ir ruošiuosi kiekvienam kadrui, tačiau keliaudamas esu visiškai kitoks. Dažniausiai nesielgiu kaip sąmoningas menininkas ir neplanuoju kelionių, kad įgyvendinčiau tam tikrą projektą. Pasitikiu įspūdžiais ir džiaugiuosi laisve, kurią suteikia keliavimas ir fotografavimas. Spontaniškumas man išties svarbus.“

Gábor mums pasakoja, kad keliaujant ilgiau atsiranda laiko tyrinėti: „Mano paskutinę kelionę į Japoniją sudarė trys išvykos ir ji truko beveik pusę metų. Taigi turėjau laiko tyrinėti. Pirmoji patirtis keliautojams palieka didelį įspūdį, todėl jie mato tik paviršių.“

Nepaisant jo sąmoningai neapgalvoto darbo būdo, daugeliui Gábor kelionių projektų būdinga bendra tema, o jis pats labai domisi žmogaus ir aplinkos santykiu – daugiausia ryšiu tarp metropolijos gyventojų įrengtų gyvenamųjų patalpų, miesto ir jo gyventojų. „Jei aš sąmoningai ko nors ieškau, tai paprastai būna uždaros subkultūros.“ Pavyzdžiui, „Japonijoje mane itin sudomino apleistose kaimo vietovėse įsikūrę nutolę miesteliai, o pirčių kultūros srityje – onsenų pasaulis“. 

Gabor Erdelyi, „Sony Alpha 9“, rudens lapų suformuotas raudonas arkinis įėjimas Japonijoje

© Gábor Erdélyi | „Sony α9“ | 18 mm f/2.8 | 1/320 s esant f/7.1, ISO 1 000

Taip fotografuodamas Gábor visada siekia užmegzti ryšį su kelionėse įamžinamais žmonėmis ir išvengti beasmenių nuotraukų, kurios gali atsirasti taikant fotografuojant snaiperio stiliumi, būdingu gatvės fotografijai. „Mane kur kas labiau domina žmonės ir tokiu būdu galiu tiksliau pasakoti apie juos ir jų aplinką. Man svarbiausia keliaujant užmegzti ryšį su žmonėmis. Noriu pradėti pokalbį arba kartu gerti alų, bet kartais pakanka tik akių kontakto.“

Gabor Erdelyi, „Sony Alpha 7RII“, žmogus niūriai apšviestoje virtuvėje valgo lazdelėmis

© Gábor Erdélyi | „Sony α7R II“ | 35 mm f/1.4 | 1/25 s esant f/6.3, ISO 2 000

Kalbant apie objektyvus, Gábor dažniausiai naudoja FE 12–24 mm f/4 G, FE 24–70 mm f/2.8 GM ir FE 70–200 mm f/2.8 GM, kuris suteikia daug laisvės komponuojant ir užtikrina nepriekaištingą vaizdo kokybę. „Man taip pat patinka su nešiotis fiksuoto f/1.4 židinio nuotolio objektyvus ir naudoti juos esant prastam apšvietimui, pavyzdžiui, objektyvą FE 85 mm f/1.4 GM.“

Gabor Erdelyi, „Sony Alpha 9“, vandens lašeliai ant lango, už kurio matyti gatvės šviesos

© Gábor Erdélyi | „Sony α9“ | FE 50 mm f/1.8 | 1/250 s esant f/4.0, ISO 640

Tai yra tinkamo pasinėrimo į aplinką rezultatas, sako Gábor, kuris dirba su be galo skirtingomis kelioninės fotografijos temomis ir paverčia jas nuosekliomis ir egzotiškomis; atskiri teiginiai tampa vizualine esė, pasakojančia tikrą istoriją apie patiriamą vietą bei kultūrą ir vaizduojančia fotografuojamus žmones tikrame kontekste.

Šiame straipsnyje minimi gaminiai

ILCE-9

α9 viso kadro neveidr. fotoap. su sluoksniuot. CMOS vaizdo jut

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II su galinio apšvietimo viso kadro vaizdo jutikliu

ILCE-7RM2

SEL50F18F

FE 50mm F1.8

SEL50F18F

Gábor Erdélyi
„Alpha Universe“

Gábor Erdélyi

Vengrija

Nufotografuoti, kaip žmogus atrodo, yra viena, bet visai kitas dalykas yra sukurti portretą, parodantį, koks žmogus yra iš tiesų.

Peržiūrėti profilį