Gražuolė ir pabaisa

Javier Aznar

„Kai žmonės kalba apie roplius, varliagyvius, vabzdžius ir voragyvius, jie dažnai sako, kad jie bjaurūs, – pasakoja Javier, – tačiau tikiuosi, kad pamatę jų nuotraukas iš arti, jie supras, kokie iš tiesų tai gražūs padarai.“

Kalbame apie apdovanojimų pelniusias Javiero laukinės gamtos nuotraukas skambiu planu, konkrečiai – kas skatina jį rinktis fotografuojamus objektus: varles ir rupūžes, vorus ir skorpionus. Kaip jis teigia – viskas dėl švietimo, tiksliau sakant, dėl noro šviesti kitus žmones.

Javier Aznar, „Sony Alpha 7RIII“, makroobjektyvu užfiksuotas žiogas juodame fone

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 50 mm f/2.8 makro | 1/200 s esant f/16, ISO 50

Meilė kai kam gali skambėti perdėtai, tačiau siekiant pokyčio viskas, ko reikia, tai pakeisti žmonių požiūrį į laukines būtybes. Tai ypač aktualu kalbant apie jų saugojimą – ši tema itin rūpi Javier, kaip ir visiems biologams. Vienas jam rūpimas projektas yra „Susipažink su savo kaimynais“, kuriame, pasitelkiant fotografijos galią, žmonėms parodomos aplink juos gyvenančios nuostabios būtybės.

„Juk nesaugote to, ko nekenčiate, – aiškina jis, – štai kodėl stengiamės priešintis; pakeisti žmonių mąstyseną, kad jie labiau rūpintųsi aplinka. Pamatę nuostabiai nufotografuotą gyvatę ar vorą, besielgiančius natūraliai, vietoj to, kad juos žudytų, žmonės stengsis juos išsaugoti ir elgtis pagarbiai. Fotografija turi galios tai padaryti.“

Javier Aznar, „Sony Alpha 7RIII“, makroobjektyvu užfiksuotas voras tinkle

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 90 mm f/2.8 makro | 1/60 s esant f/10, ISO 250

Labai svarbi biologinė išmokto elgesio – mūsų per gyvenimą įgytų savybių – idėja. Javier ne vien stengiasi su šia idėja supažindinti kitus, bet ir vadovaujasi ja gyvendamas ir dirbdamas. „Mūsų reakcija į tokius gyvūnus, – aiškina jis, – kur kas labiau priklauso nuo ugdymo nei nuo prigimties. Užsukę į atogrąžų mišką pamatysite su tarantulais ir skorpionais žaidžiančius vaikus. Jie gyvūnų nebijo, tačiau vis vien elgiasi su jais pagarbiai. Kita vertus, jei augate tokioje aplinkoje, kur šeimos nariai jums liepia nesiartinti, nes gali būti pavojinga, kaip galite tikėtis būti kitokie?“

Javier Aznar, „Sony Alpha 7RIII“, itin stambiu planu nufotografuota gėlė

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 90 mm f / 2.8 makro | 1/500 s esant f/2.8, ISO 500

Javier dar ankstyvoje vaikystėje išmoko žavėtis aplinkui esančiomis būtybėmis; augant Ispanijos kaime laukinė gamta visada buvo šalia. Sulaukusiam 14 metų Javier tėvai davė nedidelį skaitmeninį fotoaparatą, kad jis galėtų įamžinti tai, kas jį domina, o likusi dalis, kaip sakoma, jau istorija. Būdamas 18 metų jis pradėjo fotografuoti su SLR fotoaparatu ir profesionaliu makroobjektyvu, o išvydus neįtikėtinas detales, jo susidomėjimas dar labiau išaugo. Universitete Javier studijavo biologiją ir baigęs mokslus tapo pilnu etatu dirbančiu laukinės gamtos fotografu.

Ar biologo išsilavinimas jam padeda dabartinėje veikloje? „Jis tikrai man padeda būti kantriam, – juokiasi Javier, – didelę darbo biologijos srityje dalį laukiama, kad galėtum stebėti kokią nors reakciją arba tiriamo objekto elgseną... o sulaukus galima tai įrašyti. Jei esate laboratorijoje dirbantis biologas, tuomet tai, ką pastebėjote, galite įrašyti kaip duomenis, tačiau, jei esate zoologas, kaip aš, duomenimis tampa nuotraukos. Kaip biologas, jūs ieškote įdomių istorijų ir objektų; taip atsiduriate nuostabiose vietose, kur aptinkate anksčiau netyrinėtų rūšių ir įgytas žinias galite perduoti kitiems.“

Javier Aznar, „Sony Alpha 7RIII“, makroobjektyvu užfiksuoti gėlės viršuje besiporuojantys 2 vabalai

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 50 mm f/2.8 makro | 1/50 s esant f/14 ISO 64

To, ką Javier bando pasiekti fotografuodamas, svarbiausia dalis yra užfiksuoti gyvūnų elgseną. Sėkmė jį aplanko tada, kai jis gali suderinti šį siekį su gryna estetika – puiki akimirka, suderinta su puikia kompozicija ir puikiu apšvietimu.

„Manau, kad geriausi mano kadrai yra tie, kurie atspindi tam tikrą objekto atliekamą veiksmą ar jo elgseną, tačiau kartu jie yra ir vaizdai, kuriuose galima įžvelgti grožį. Abu šiuos dalykus reikia derinti.“

Jis tęsia: „Problema ta, kad šiais laikais kone kiekvienas gali padaryti gražią nuotrauką. Mano tikslas yra įamžinti akimirką, kai vyksta kas nors svarbaus. Žinoma, padeda tai, kad esu biologas; dėl savo patirties galiu suprasti objektą ir prognozuoti, kas nutiks toliau. Tai padeda man, kaip fotografui, užfiksuoti reikšmingą akimirką.“

javier aznar sony alpha 7RIII geltonas vabzdys ant geltono žiedlapio iš arti

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 50 mm f/2.8 makro | 1/160 s esant f/9,0 ISO 320

Čia derėtų paminėti naujausią jo laimėjimą – 2018 m. „Wildlife Photographer of the Year“ (WPOTY) konkurse gautą apdovanojimą už darbų rinkinį. Vienas įspūdingiausių jo vaizdų yra „Motina gynėja“ – portrete vaizduojama maždaug 1 cm ilgio kuprotoji cikada, sergėjanti savo jauniklius stiebo apačioje ir spygliuotu išsikišimu ant nugaros baidanti užpuolikus. Javier mano, kad tai pats vertingiausias jo vaizdų rinkinys, kuriame užfiksuotas gamtos ir grožio derinys, kurio jis taip siekia: „Didžiuojuosi šiais darbais, nes juose tinkamai ir įtikinamai papasakota nepaprasta objekto gyvenimo akimirka.“

javier aznar sony alpha 7RIII į šaką įsikibusio svirplio siluetas

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/4 000 s esant f/5,6, ISO 2 000

Jam buvo ypač malonu laimėti darbų rinkinio kategorijoje, nes, jo manymu, laimėjęs jis gali nuveikti šį tą reikšmingesnio. Jis paaiškina, kad jam „ši kategorija yra viena iš svarbiausių konkurse, nes galima kurti istoriją ar dirbti su tam tikra tema ilgiau. Žmonės, kuriuos gerbiu, pvz., „National Geographic“ fotografai, taip pat yra laimėję šioje kategorijoje, todėl man tai didžiulė garbė.“

Kuo ilgesnis objektyvas, tuo mažiau tikėtina, kad baikštus objektas nerimaus, todėl jį Javier renkasi atitinkamai ir naudoja tiek savo „α7R III“ FE 50 mm f/2.8, tiek FE 90 mm f/2.8 makroobjektyvą. „Dažniausiai naudoju šiuos objektyvus, tačiau viskas priklauso nuo objekto – papildomi 90 mm gali būti labai naudingi, bet aš naudoju ir FE 28 mm f/2, kai noriu parodyti gyvūną jo aplinkoje. FE 100–400 mm f/4.5–5.6 GM taip pat puikus, nes jis fokusuoja mažiau nei metro atstumu, todėl galiu fotografuoti tokius objektus kaip drugeliai. Tačiau naudoju jį ir fotografuodamas paukščius, žinduolius ir didesnes būtybes.“

s

javier aznar sony alpha 7RIII išsižiojusios varlės profilis

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 90mm f/2.8 makro | 1/200 s esant f/2,8 ISO 50

Lygiai taip pat jis džiaugiasi „α7R III“ 10 kadr./sek. serijos režimu ir tylaus fotografavimo funkcija, kuri veiksmingai pašalina fotoaparato užrakto triukšmą. Ji tobula fotografuojant baikščius gyvūnus, nes „fotografuodami didele kadrų sparta ir be triukšmo galite užfiksuoti kaip tik tą akimirką, kurios laukiate. Taip pat supratau, kad EVI itin naudingas, ypač makroobjektyvuose su mažu lauko gyliu, nes galiu paryškinti fokusuojamą vaizdą vaizdo ieškiklyje ir būti tikras, kad objektas bus ypač ryškus. Be to, nė kiek nebijau didinti ISO. Žinau, kad dėl to pagerės vaizdo kokybė.“

Javier Aznar, „Sony Alpha 7RIII“, varlės galva kyšo pro burbulus

© Javier Aznar | „Sony α7R III“ + FE 50 mm f/2.8 makro | 1/200 s esant f/10 ISO 160

Ar jo tyrinėjama elgsena yra sukėlusi jam keblumų? Ar yra tekę atsidurti per arti pavojingo objekto? „Tiesa, kad daugelis roplių ir vabzdžių yra nuodingi, – aiškina Javier, – tačiau, jei elgiatės pagarbiai, jie nėra pavojingi. Tik tada, kai bandote šiuos gyvūnus paliesti arba paimti, jie mano, kad keliate grėsmę, ir puola. Jie nesiruošia jums įkąsti dėl juoko. Pagal tai galima suprasti, kad pavojingas yra žmogus. Fotografuodamas lauke bijau žmonių, o ne gyvūnų!“

Šiame straipsnyje minimi gaminiai

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm viso kadro fotoaparatas su automatinio fokusavimo funkcija

SEL50M28

FE 50 mm F2,8 makroobjektyvas

SEL90M28G

FE 90 mm F2.8 Macro G OSS

SEL100400GM


FE 100–400 mm f/4.5–5.6 GM OSS

Javier Aznar
„Alpha Universe“

Javier Aznar

Ispanija

Norėdami išsaugoti, pirmiausia turime pažinti ir mylėti tai, ko galime netekti, o fotografija yra naudinga priemonė siekiant didinti jautrumą ir parodyti, kas mus supa. Naudodamas fotoaparatą bandau parodyti gyvūnus tikriausiu pavidalu, žvelgdamas iš biologinės, o kartu ir meninės perspektyvos.

Peržiūrėti profilį


x