„Alpha Universe“ istorijos detalės
„Alpha Universe“ istorijos detalės
Pasakojimas iš pasaulio pakraščio 

Maciekas Jabłońskis 

„Antarktis yra tarsi kitas pasaulis“, – su pagarbia baime ištaria filmų kūrėjas Maciekas Jabłońskis, žmogus, kuriam teko regėti vieną įspūdingiausių planetos laukinių kampelių.

Tačiau aplinka ten brutali ir pavojinga „net po ilgiau kaip 100 metų trukusių tyrinėjimų ir naudojant visas šiuolaikines navigacijos ir saugos technologijas“. Pietų vandenyno pavojai ir grožis realistiškai ir kartu bauginančiai atsiskleidžia pirmajame Macieko dokumentiniame filme „Selma - An Adventure from the Edge of the World“ (liet. „Selma“ – nuotykis pasaulio pakraštyje“), kuriame pasakojama apie ekspediciją lenkų jachta „S/Y Selma“, su kuria 11 įgulos narių nukeliavo į Roso jūrą, šalčiausią ir piečiausią vandens telkinį pasaulyje.

Maciek Jablonski, „Sony Alpha 7M3“, jūreivis bando išlaikyti vairą per audrą

© Maciek Jabłoński | „Sony α7 III“ + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/100 sek. su f/11, ISO 800

Sumontavęs medžiagą, nufilmuotą per ekspediciją Roso jūroje bei „daugybėje kitų ekspedicijų po Antarktį“, Maciekas sukūrė filmą, kuriame parodomi ne tik įgulos pasiekimai, bet ir stiprus charakteris, reikalingas plukdant mažytę jachtą per svaiginančius, bet pavojingus vandenis. „Nebuvau įgulos narys per „Selmos“ ekspediciją Roso jūroje (tada dar įgulos nepažinojau), tačiau sužinojęs apie šį iššūkį iš draugo sudalyvavau vėlesnėje kelionėje, vykusioje tada, kai Pietų pusrutulyje atėjo pavasaris, kur plaukiau kaip režisierius ir operatorius, kad perkelčiau istoriją į ekraną.“

Maciek Jablonski, „Sony Alpha 7M3“, atsigulęs jūreivis viena akimi tyrinėja žemėlapį

© Maciek Jabłoński | „Sony α7 III“ | 1/40 sek., ISO 800

Nesunku nuspėti, kad filmuoti „Selmoje“ ne visada būdavo lengva – dar ir todėl, kad Maciekas priklausė įgulai ir turėjo eiti „tas pačias pareigas, kaip ir visi, įskaitant budėjimą, vairavimą ir t. t.“ Norėdamas apjungti archyvinę ir savo paties filmuotą medžiagą, Maciekas turėjo filmuoti itin tiksliai, todėl buvo labai svarbu, kad fotoaparatai visuomet būtų po ranka ir jis galėtų išnaudoti pasitaikiusią progą. „Aš miegodavau, budėdavau ir eidavau į tualetą su fotoaparatu!“ – kvatoja jis.

Maciek Jablonski, „Sony Alpha 7M3“, lediniai Antarkties kalnai temstant

© Maciek Jabłoński | „Sony α7 III“ | 1/60 sek., ISO 800

Bagažo, kurį įgulos nariai galėjo pasiimti į jachtą, kiekis buvo griežtai ribojamas, todėl filmavimo įranga turėjo būti maža, lengva ir galinga.

„Filmas nufilmuotas naudojant beveik vien tik „Sony“ įrangą“, – paaiškina Maciekas. – 2015 m. ekspedicijoje Roso jūroje daugiausia filmavau su PXW-X70, kuriame puikiai dera kokybė ir mobilumas. Šioje kelionėje naudojau „Alpha 7 III“ ir „Alpha 7R III“ A ir B korpusus. Man reikėjo fotoaparatų, kuriais galėčiau ir filmuoti, ir fotografuoti – „Sony“ „Alpha 7“ serijos viso kadro rinkinys yra vienintelis, su kuriuo tai įmanoma. Be to, naudojau FS5, kuris buvo mano pagrindinis fotoaparatas filmuojant krante. Man FS5 patinka, nes yra kompaktiškas, tačiau šiame projekte pagrindinis vaidmuo teko „Alpha 7“ fotoaparatams.

Maciek Jablonski, „Sony Alpha 7M3“, bangos dūžta į vairo šoną per audrą

© Maciek Jabłoński | „Sony α7 III“ | 1/6400 sek., ISO 800

Be viso kadro jutiklio, įrengto „itin mažame ir kompaktiškame korpuse“, privalumų, filmuojant itin svarbi buvo „Alpha“ fotoaparatų vidinio vaizdo stabilizavimo (IBIS) funkcija, „nes filmuodamas nenaudojau giroskopinio stovo. Galėjau filmuoti geresnės kokybės „S-Log“ formatu, pasirinkęs 50 ar 100 kadr./sek. režimą, kad montuodamas galėčiau laisvai keisti kadrų skaičių. Šie fotoaparatai taip pat pasižymi ilgai veikiančiais akumuliatoriais bei tvirta, oro sąlygoms atsparia konstrukcija ir gali kokybiškai filmuoti bei fotografuoti net ir esant itin prastam apšvietimui – visi šie faktoriai buvo be galo svarbūs šioje sudėtingoje kelionėje.“

Maciekas filmavo tiek „Selmoje“, tiek krante, tiek ant jachtos stiebo, todėl „Alpha“ fotoaparatų lankstumas buvo kaip tik tai, ko jam reikėjo. „Dabar galvoju, kad net jei ir būčiau pasiėmęs didelį fotoaparatą, nebūčiau galėjęs juo naudotis. Patikėkite – kai esi pasaulio pakraštyje ir vanduo plūsta į denį, dėmesys nukrypsta kitur, todėl negalvoji, kaip valdyti didelį fotoaparatą! Filmuojant jūroje man sudėtingiausia buvo tvarkytis su savo silpnybėmis, pavyzdžiui, jūros liga, ir prisiversti dirbti, kad visą dėmesį skirčiau filmui. Kartais būdavo labai sunku.“

Maciek Jablonski, „Sony Alpha 7M3“, laivo vairą gniaužiantis jūreivis

© Maciek Jabłoński | „Sony α7 III“ + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/100 sek. su f/8,0, ISO 800

Nuo žiauriausių audrų Dreiko sąsiauryje, kur įgula kovojo su didžiulėmis bangomis, iki nuostabios, tačiau slegiančios žėrinčio Roso šelfinio ledyno ramybės – „Selma“ išties nufilmuota pačiomis sudėtingiausiomis sąlygomis, – teigia Maciekas. – Šis susitikimas su Antarktimi man buvo pirmasis. Jei nebūčiau turėjęs tokios įrangos, kad pajėgčiau sukurti filmą, tikriausiai niekada nebūčiau ten keliavęs. Tyrinėti Antarktį šiais laikais neturėtų būti sudėtinga, juk turime šiuolaikiškas navigacijos priemones ir puikiai įrengtas jachtas, tačiau pažangios technologijos dar ne viskas. Silpniausia ir kartu stipriausia tokių kelionių grandis buvo ir tebėra žmogus. Kaip filmo pabaigoje sako vienas iš įgulos narių, ekspedicijos Roso jūroje įrodo, kad jei ko nori, gali to pasiekti, nepriklausomai nuo to, kas esi.“

Atrinkti gaminiai
ILCE-7M3
α7 III su 35 mm viso kadro vaizdo jutikliu

ILCE-7M3

PXW-X70
PXW-X70

PXW-X70

SEL1635Z
„Vario-Tessar® T“* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Susiję straipsniai


x