Kitoks peizažas

Páll Stefánsson

„Peizažo fotografijos esmė yra šviesa, o ji yra pati dramatiškiausia ir keisčiausia, kai jai turi įtakos oras“, – sako islandų fotografas Páll Stefánsson. Bėgant metams Páll priprato prie nuolat besikeičiančio Islandijos oro, galbūt labiau nei tūkstančiai fotografų, kasmet aplankančių jo tėvynę.

„Įdomu, kad esant blogam orui galite aplankyti labiausiai fotografuojamas Islandijos vietas ir nepamatysite nė vieno fotografo, tačiau kai vidurdienio saulė pasiekia zenitą, išsirikiuoja šimtai fotografų, norinčių užfiksuoti tą patį kadrą esant vienodam apšvietimui. Noriu jiems tarstelėti: „Prašau sugrįžti čia rytoj – prognozuojamas blogas oras.“ Bet jie pagalvotų, kad išprotėjau.“

Páll Stefánsson, „Sony RX1RII“, Islandijos peizažas su ugnikalniais
© Páll Stefánsson | „Sony α7R II“ + 90 mm f/2.8 „Macro G“ | 1/640 sek. su f/6.3, ISO 100

Islandijoje oras ir šviesa gali pasikeisti labai greitai, tačiau tai Páll ne kliūtis – tai jį jaudina. Dėl besikeičiančio oro ir šviesos, Páll nuolat mato vis kitokius peizažo vaizdus, iš kurių gali pasisemti įkvėpimo: „Niekada neplanuoju būsimo kadro, nes peizažo vaizdai tiesiog patys man pasirodo. Fotografuoti peizažus reikia laisvai, nes šviesa yra svarbiausias veiksnys. Aš nuolatos judu, vaikštau, žygiuoju, vairuoju ir visada būnu budrus – turiu sustoti, jei pamatau įdomią sceną.“

Páll Stefánsson, „Sony Alpha 7RII“, Islandijos kraštovaizdyje besiganantys arkliai
© Páll Stefánsson | „Sony α7R II“ + 90 mm f/2.8 „Macro G“ | 1/640 sek. su f/6.3, ISO 100

Páll taip pat pastebi, kad dienų ilgis Islandijoje turi didelį poveikį jo fotografijoms: „Fotografuoti vasarą dienos metu galiu labai ilgai, nes visada yra ką pamatyti ir šviesa įdomi. Tačiau atėjus gruodžiui dieną šviesu būna tik tris valandas. Sudėtinga, kai reikia nuvažiuoti 500 km, o laiko fotografuoti lieka nedaug.“ 

Páll Stefánsson, „Sony Alpha 99II“ Islandijos ugnikalnio peizažas iš oro

© Páll Stefánsson | „Sony α99 II“ + 135 mm f/1.8 | 1/2000 sek. su f/4.0, ISO 100

Nors fotografuodamas peizažus jis naudoja „Sony α7R III“, tam, kaip Páll naudoja šį fotoaparatą, įtakos turi 30 metų juostinės fotografijos patirtis, daugiausia vidutinio formato fotoaparatais. 

„Beveik niekada nepasiilgstu fotoaparato, vis dar fotografuoju beveik taip pat, kaip naudodamas juostelę – niekada nekeičiu ekspozicijos, kad užfiksuočiau HDR vaizdus. Aš taip pat nefotografuoju daug – pirmoji mano naujausios knygos nuotrauka buvo pirma ir vienintelė, kurią tą kartą padariau. Žinojau, kad nufotografavau vaizdą, kurio ieškojau, tad kodėl turėčiau komponuoti jį kitaip?“

Visos neseniai išleistos Páll knygos, kur užfiksuoti Islandijos peizažai, nuotraukos buvo padarytos per dvejų metų laikotarpį – tai požiūris, kurio Páll laikosi, kad jo darbai būtų aktualūs: „Nemėgstu gręžiotis atgal, nes manau, kad fotografams svarbu kurti ir pamatyti naujų, kitokių dalykų. Man patinka tikėtis ir laukti, vis dar manau, kad tobulėju kaip fotografas.“

Páll Stefánsson, „Sony RX1RII“, Islandijos uosto laivų atspindys
© Páll Stefánsson | „Sony RX1R II“ | 1/160 sek. su f/6.3, ISO 200

„Niekada nenaudojau kintamo židinio nuotolio objektyvo. 95 % mano nuotraukų darytos nustačius tris židinio nuotolius: 35 mm, 50 mm ir 85 mm. Manau, kad sumažinus savo įrangą iki kelių objektyvų, rega paaštrėja ir tiesiog žinai, kurį objektyvą naudoti ir kaip elgtis fotografuojant sceną.“

Jis paaiškina, kad visi trys objektyvai, kuriuos jis naudoja, leidžia maksimaliai išnaudoti fotoaparato pilno kadro jutiklio galimybes ir neapsikrauti įranga, o kartu užfiksuoti įvairiausius kadrus: „Šie objektyvai pasižymi kokybe ir „bokeh“ efektu, prie kurio buvau įpratęs naudodamas vidutinio formato fotoaparatą ir objektyvus – ir jie yra tokie geri, nes galite juos naudoti fotografuodami tiek peizažus, tiek portretus. Galiu fotografuoti portretus, kai diafragmos greitis yra f/1.4, ir sukurti puikų foną bei išryškinti akis, arba galiu fotografuoti, kai greitis yra f/8, ir sufokusuoti vaizdą tiek pirmame, tiek antrame plane. Tai tas pats objektyvas, tačiau vaizdai ir jų sukeliami jausmai labai skiriasi – tarsi du objektyvai būtų viename.“

Páll Stefánsson „Sony Alpha 7RII“, snieguoti Islandijos kalnai

© Páll Stefánsson | „Sony α7R II“ + 85 mm f/1.4 GM | 1/1250 sek. su f/5.6, ISO 100

Dar vienas įrankis Páll fotoaparato krepšyje – tai kompaktinis fotoaparatas „Sony RX1R II“, kuris, jo manymu, suteikia fotografijoms naujos dinamikos. „Man patinka kvadratinės fotografijos iš tų laikų, kai fotografuodavau vidutinio formato fotoaparatais, todėl, kai pamačiau, kad fotoaparatas turi kvadratinių vaizdų režimą, nustebau. Man patinka komponuoti vaizdus kvadratiniu formatu – tai iššūkis, tačiau kai pavyksta, būna puiku.“

Páll Stefánsson, „Sony Alpha 7RII“ Islandijos kraštovaizdžio upės delta

© Páll Stefánsson | „Sony α7R II“ + 90 mm f/2.8 „Macro G“ | 1/1250 sek. su f/8.0, ISO 200

Patarimai fotografuojant unikalius peizažus

Pabandykite apsiriboti tik vienu ar dviem fiksuoto židinio nuotolio objektyvais. Taip paaštrės rega ir būti geresni fotografai.

Susitaikykite su nepalankiomis oro sąlygomis. Tokiu metu retai matome vaizdus, todėl jūsų vaizdai bus unikalūs, o po audros galite mėgautis nuostabia šviesa ir dangumi.

Fotografuokite kvadratinius vaizdus. Pabandykite paeksperimentuoti su kvadratiniais vaizdais; galite pasidaryti nedidelį kvadratinį rėmelį, pritaisyti jį ant fotoaparato ekrano ir pabandyti apkarpyti vaizdus juos nufotografavę.

ILCE-7RM2

α7R II su galinio apšvietimo viso kadro vaizdo jutikliu

ILCA-99M2

α99 II su galinio apšvietimo viso kadro vaizdo jutikliu

DSC-RX1RM2

RX1R II profesionalus kompaktiškas fotoaparatas su 35 mm jutikliu

TEST
SEL90M28G

FE 90 mm F2.8 Macro G OSS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SAL135F18Z

„Sonnar T“* 135 mm F1,8 ZA

Alejandro Ceresuela
„Alpha Universe“

Pállas Stefanssonas

Islandija

„Mano fotografijos šiek tiek primena vėją – priklauso nuo krypties, kuria jis pučia. Labiausiai man patinka iššūkiai, net ir nedideli.“


x