Nuo pat vaikystės buvau gamtos mėgėjas, bet rimčiau užsiimti laukinės gyvūnijos fotografija pradėjau universitete studijuodamas biologiją. Baigęs universitetą, nusprendžiau tapti profesionaliu fotografu ir nuvykau į Ekvadorą, kur praleidau trejus metus kurdamas savo pirmuosius fotografijos projektus. Per visus tuos metus fotografavau įvairias gyvūnų rūšis, tačiau pastaruoju metu didžioji dalis mano projektų buvo nukreipta į vabzdžius.
Susipažinimas su objektu
Vabzdžiai yra visur, todėl ir yra puikus fotografavimo objektas. Galite juos rasti sode, gatvėje, parke, netgi savo namuose. Prieš pradėdami juos fotografuoti, nepagailėkite laiko apie juos paskaityti, kad sužinotumėte apie jų kasdienę veiklą ir suprastumėte, kada, kur ir kaip juos rasti. Tai tikrai labai smagu, tiesiog turite žiūrėti iš pakankamai arti.
Vabzdžiai elgiasi labai įvairiai, todėl norint juos fotografuoti reikia naudoti skirtingus metodus. Pavyzdžiui, laumžirgio nuotrauka buvo padaryta anksti ryte, esant žemai temperatūrai, kai buvo šalta ir ramu. Naudojant trikojį ir savo FE 50 mm f/2,8 makroobjektyvą, man pavyko labai priartėti nejudant. Pakilus saulei, laumžirgiai įgauna energijos ir ima skraidyti, tad būtų neįmanoma padaryti nuotrauką iš arti, todėl svarbu žinoti šias smulkias detales. Viskas, ko reikia, yra žinios ir šiek tiek praktikos – ir, žinoma, truputėlio sėkmės.
Darbas lauke
Niekada nebūna tipinės dienos, nakties ar fotosesijos. Viskas priklauso nuo gyvūno, kurį fiksuoji. Vabzdžius fotografuoti paprastai yra lengviau, nes dažniausia jų būna daugiau, palyginti su žinduoliais, taigi turi daug daugiau progų nufotografuoti tam tikrą elgseną.
Vykdydamas savo naujausią su vabzdžiais susijusį projektą, fotografavau savo „Sony α7R III“ ir „α7R IV“ fotoaparatais drėgnuosiuose miškuose, dažniausia naktį. Paprastai didžiąją nakties dalį praleidžiu fotografuodamas, o miegu vos tris valandas. Aš taip trykštu entuziazmu, nes ten yra tiek daug įvairių padarų, todėl miegodamas tiesiog švaistyčiau laiką.
Mano projektų vietos ne visada būna atšiaurios, bet jos vis tiek pateikia savų iššūkių. Pavyzdžiui, toliau esanti nuotrauka buvo padaryta Ispanijos „Dominical“ laikraščiui apie Azijos širšes, kurios kėlė tam tikrų problemų, įskaitant tūkstančių vietinių bičių, kurios gamina medų, nužudymą. Vienas ūkininkas ėmėsi iniciatyvos ir šalia bityno pastatė elektrines tvoras, kad užmuštų vapsvas ir išsaugotų savo bites. Turėjau fotografuoti įrenginį dėvėdamas bitininko kombinezoną ir stengdamasis nepaliesti elektrinių vielų – tai buvo neįmanoma. Buvau ne kartą nutrenktas, bet nepasidaviau, kad gaučiau tobulą nuotrauką.
Fotografavimas dieną ir naktį
Naktį keliauju su nedaug įrangos. Paprastai pasiimu savo „Sony α7R IV“ ir galbūt „α7R III“, kurį naudoju kaip atsarginį fotoaparatą, kartu su FE 50 mm f/2,8 „Macro“ ir FE 90 mm „Macro“ objektyvais. Taip pat pasiimu blykstę, kad apšviesčiau vabzdžius. Kadangi galiu visiškai valdyti blykstės intensyvumą, nustatau savo fotoaparatą tik rankiniu būdu, kad gaučiau norimą ekspoziciją. Nustatau maksimalų 1/250 sek. užrakto greitį, kurį galiu naudoti su blykste ir pagal poreikį reguliuoju. Nustatęs parametrus, paprastai tą naktį jų nekeičiu.
Dienos šviesoje paprastai fotografuoju žinduolius arba paukščius, todėl svarbu būti pasiruošusiam. Palyginti su vabzdžiais, gyvūnai daug labiau linkę pastebėti tave ir pabėgti arba pasislėpti. Vis dėlto taip pat pasiimu 90 mm F/2,8 makroobjektyvą, kad galėčiau pakeisti objektyvus, jei norėčiau nufotografuoti ką nors mažesnio.
Kadangi dieną daugiau šviesos, mielai įjungiu „α7R IV“ diafragmos pirmenybės režimą, kad galėčiau nustatyti tinkamą ISO jautrumą ir pernelyg nesijaudinti dėl užrakto greičio. Fokusuodamas naudoju automatinio fokusavimo sekimo realiuoju laiku funkciją. Derindami ją „α7R IV“ 61 megapikselio jutikliu ir 10 kadr./sek. fotografavimo sparta, turėsite geriausią rinkoje fotoaparatą laukinių gyvūnų fotografijai.
Konteksto kūrimas
Idealia laukinio gyvūno nuotrauka laikau tokią, kuri sukelia jausmus – reikalingą atsaką. Svarbu ne tik užfiksuoti akimirką. Kaip ir kituose fotografijos žanruose, jums reikės puikios kompozicijos ir gero apšvitimo, tačiau puiki laukinio gyvūno nuotrauka yra daugelio veiksnių rezultatas.
Kadangi mano projektuose dažnai svarbu gyvūno santykis su žmonėmis, savo nuotraukose gana dažnai įtraukiu žmones, kurie padeda pateikti istoriją visapusiškai. Noriu parodyti, kokia yra mano gamtosaugos idėja, ir padėti atkreipti dėmesį į vabzdžius, kurie šiuo metu yra mano darbo objektas. Žmonių nuotraukos yra svarbios, nes jos atkreipia dėmesį ir sujungia žmogaus ir gyvūno elgseną. Nenoriu tik parodyti vabzdžių grožį, bet ir atskleisti mūsų santykį su jais.
„Norėdami išsaugoti, pirmiausia turime pažinti ir mylėti tai, ko galime netekti, o fotografija yra naudinga priemonė siekiant didinti jautrumą ir parodyti, kas mus supa. Naudodamas fotoaparatą bandau parodyti gyvūnus tikriausiu pavidalu, žvelgdamas iš biologinės, o kartu ir meninės perspektyvos.“