Informacija apie skaitmeninį garsą – išsamus vadovas

Jus klaidina kai kurie terminai, naudojami garso įrangai apibūdinti? Mes sukūrėme trumpą vadovą, kuris padės jums nepasimesti.


Pagrindai: kaip įrašomas skaitmeninis garsas

Kadangi realaus pasaulio garsai nuolat kinta, skaitmeninis įrašas visada yra tik viso pasaulio garsų diapazono apytikris atkūrimas. Tačiau dėl įrašymo technologijų pažangos nuolat didinamas garso, kurį galima įrašyti skaitmeniniu būdu, diapazonas ir tikslumas.

Kai skaitmeniniu būdu garsas įrašomas iš analoginio šaltinio, pvz., gyvos muzikos koncertas ar muzika įrašų studijoje, garsas suskirstomas reguliariais intervalais. Garso amplitudė įrašoma kaip skaičius, tai yra sukuriamas analoginio garso šaltinio skaitmeninis įrašas kaip atskirų skaičių sekos.

Kiek pradinio analoginio garso bus užfiksuota skaitmeniniame įraše, iš esmės priklauso nuo diskretizavimo dažnio ir bitų gylio (imčių skaičius per sekundę ir kiekvienos imties informacijos kiekis).

Skaitmeninio garso išsaugojimas ir laikymas

Sukūrus skaitmeninį įrašą jį galima saugoti įvairiais formatais. Kiekvienas formatas turi skirtingą būdą, kaip subalansuoti garso kokybę su sukuriamo skaitmeninio failo dydžiu: pavyzdžiui, nuo seno žinoma, kad itin aukštos kokybės įrašai nėra tinkami atkurti mažais muzikos grotuvais.

Tačiau, kadangi skaitmenines saugyklas vis lengviau naudoti su nešiojamaisiais įrenginiais ir jos prideda didžiulį kiekį saugojimo vietos gigabaitų, labai aukštos kokybės skaitmeninis garsas jau tampa realybe milijonams žmonių.

Išsamus garso funkcijų vadovas

5.1 kanalai
7.1 kanalai
Analoginis
Bitų gylis
Kodekas
Glaudinimas
Skaitmeninis
Dolby Digital
Dolby True HD
DSD
DSEE HX
DTS Digital Surround
DTS Master Audio
Hi-Res Audio
LDAC
LFE
Lossless
Lossy
LPCM
S-Master HX
SA-CD
Diskretizavimo dažnis
SBCs
Žemųjų dažnių garsiakalbis
Erdvinis garsas
Konvertavimas į didesnę raišką

5.1 kanalai

Trumpai apie 5.1 kanalus. Tai yra būdas, kaip atkurti erdvinį garsą suteikiant skambėjimo kaip kino salėje įspūdį. Naudojami penki garsiakalbiai ir žemųjų dažnių garsiakalbis; kiekvienas iš jų priima skirtingą kanalą, kaip išvardyta toliau.

  1. Du priekiniai kanalai
  2. Vienas priekinis centrinis kanalas
  3. Du erdvinio garso kanalai
  4. Vienas žemųjų dažnių efektų (LFE) kanalas

Žemųjų dažnių garsiakalbį, kuris priima LFE kanalą, galima padėti bet kurioje patalpos vietoje. Jei palyginsime šią sistemą su erdvinio garso sistema be žemųjų dažnių garsiakalbio, matysime, kad ši taupo vietą, nes visi žemieji dažniai siunčiami į žemųjų dažnių garsiakalbį, todėl kiti garsiakalbiai gali būti mažesni, nes jiems nereikia atkurti bosų. Taip pat žr. 7.1 kanalai.

7.1 kanalai

7.1 kanalų erdvinio garso sistema naudoja 7 garsiakalbius ir žemųjų dažnių garsiakalbį. Ji panaši į 5.1 kanalų sistemą, tačiau yra du papildomi galiniai erdvinio garso kanalai.

Analoginis

Analoginio įrašymo metu originalus garsas jį pakeičiant išsaugomas fizinėje laikmenoje, pvz., magnetinėje juostelėje arba vinilinėje plokštelėje. Jis tuo ir skiriasi nuo skaitmeninio įrašymo būdo.

Bitų gylis

Skaitmeninio įrašo bitų gylis reiškia, kiek skaitmenų naudojama kiekvienai analoginio signalo imčiai išsaugoti. Standartinis CD garso bitų gylis yra 16, kai diskretizavimo dažnis yra 44,1 kHz. Tai reiškia, kad buvo 44 100 imčių per sekundę ir kiekvienoje imtyje yra 16 bitų informacijos. Kuo didesnis bitų gylis, tuo geresnė garso kokybė, bet ir didesnis failas.

„Hi-Res Audio“ garso bitų gylis yra mažiausiai 24 bitai, o diskretizavimo dažnis 96 kHz ar daugiau.

Kodekas

Kai kuriamas skaitmeninis garsas, jis pereina per koderį / dekoderį arba, trumpiau tariant, kodeką. Tai yra programinės arba techninės įrangos elementas, kuris paima analoginio garso signalą ir užkoduoja jį skaitmeniniu formatu, kurį galima laikyti elektroninėse laikmenose. Atkuriant garsą, kodekas iškoduoja skaitmeninį failą, kad būtų skleidžiamas garsas.

Kiekvienas garso kodekas naudoja skirtingą analoginio garso kodavimo būdą, todėl kiekvienas turi savų pranašumų ar trūkumų garso laikymo ir atkūrimo požiūriu.

Glaudinimas

Darant skaitmeninius įrašus galima gauti labai didžiulį failą, kuris riboja praktinį technologijos panaudojimą, pvz., lemia dainų skaitmeniniame muzikos grotuve skaičių. Dėl šios priežasties daugelis garso failų formatų naudoja kokią nors glaudinimo formą, kad būtų pašalinta tam tikra garso informacija ir sumažėtų failo dydis.

Garso suglaudinimo ir išglaudinimo, kai jis atkuriamas, būdas lemia galutinio girdimo garso kokybę. Failų formatai, kai informacija yra prarandama, vadinami „lossy“ (nuostolingas). Failų formatai, kai išlaikoma visa garso informacija arba ji rekonstruojama atkuriant, vadinami „lossless“ (nenuostolingas).

Skaitmeninis

Kitaip nei analoginis įrašymas, skaitmeninis įrašymas pakeičia garsą į skaičių eilutę, kuri gali būti saugoma elektroninėje laikmenoje (pvz., CD arba standžiojo disko įrenginyje), o paskui atkuriant vėl konvertuoja į garsą. MP3 yra populiarus skaitmeninio failo formatas.

Dolby Digital

Standartinis „lossy“ garso formatas, naudojamas DVD ir kaip pagrindinis „Blu-ray“ formatas. Nors tai ir „lossy“ formatas, jis pakankamai geras naudoti filmų garsui. Palyginti su „DTS Digital Surround“, garso kokybė yra žemesnė, tačiau didesnis glaudinimo koeficientas reiškia, kad failai bus mažesni, todėl „Dolby Digital“ naudojamas dažniau.

Dolby True HD

„lossless“ garso glaudinimo formatas yra panašus į „DTS Master Audio“. Abu jie naudojami kaip pasirinktiniai „Blu-ray“ diskų garso formatai.

DSD

DSD yra skaitmeninis įrašymo būdas, kai naudojamas labai didelis diskretizavimo dažnis, viršijantis „Hi-Res Audio“ ir 64–128 kartus didesnis nei CD garso. Kai kurie garso inžinieriai mano, kad jis garsą atkuria geriausiai – skaitmeninis failas prilygsta originaliam analoginiam šaltiniui. Kai kurie „Sony Hi-Res Audio“ modeliai gali atkurti ir DSD formato garsą.

DSEE HX

„Digital Sound Enhancement Engine“ (DSEE) HX yra unikali „Sony“ konvertavimo į didesnę raišką technologija. Kai atkuriamas skaitmeninis garsas, kuris buvo suglaudintas, DSEE HX pakeičia prarastus aukštuosius dažnius realiuoju laiku, sukurdamas beveik didelės raiškos garso kokybę. Visi garso kūriniai, leidžiami DSEE HX įrenginiu, yra patobulinami, kad pasijustumėte taip lyg būtumėte įrašų studijoje ar koncerto salėje.

DTS Digital Surround

Standartinis „lossy“ garso formatas, naudojamas DVD ir kaip pagrindinis „Blu-ray“ formatas. Palyginti su „Dolby Digital“, „DTS Digital Surround“ sukuria geresnę garso kokybę, tačiau jis labai plačiai nenaudojamas, nes failai yra pakankamai dideli.

DTS Master Audio

„lossless“ garso glaudinimo formatas yra panašus į „Dolby True HD“. Abu jie naudojami kaip pasirinktiniai „Blu-ray“ diskų garso formatai.

Hi-Res Audio

Didelės raiškos garsas paprastai reiškia skaitmeninį įrašą, kurio diskretizavimo dažnis yra 96 kHz / 24 bitai ir daugiau. Sukuriama garso kokybė, kuri daug didesnė už CD ar MP3 įrašų; standartinis CD garso formatas suskirstomas į 44,1 kHz / 16 bitų.

Kai ant „Sony“ gaminio matote „Hi-Res Audio“ logotipą , žinote, kad tas gaminys sukurtas optimizuoti garso charakteristikas iki didelės raiškos garso. Kad ir kokį įrenginį naudotumėte – nuo nešiojamojo muzikos grotuvo iki ausinių, garsiakalbių ir namų kino sistemos – galite nustatyti „Sony Hi-Res Audio“ sistemą.

Sužinokite daugiau apie didelės raiškos garsą

LDAC

LDAC yra garso kodekas iš „Sony“, kuris suteikia galimybę mėgautis aukštos kokybės belaidžiu garsu per „Bluetooth“ ryšį.

Kai garsas perduodamas per „Bluetooth“, paprastai naudojamas standartinis „Bluetooth“ SBC kodekas, dėl kurio gali suprastėti kokybė. LDAC perduoda 3 kartus daugiau duomenų nei SBC kodekas, išlaikydamas aukštą „Bluetooth“ garso kokybę ir suteikdamas jums galimybę belaidžiu ryšiu klausytis bet kurios savo muzikos.

LFE

Žemųjų dažnių efektų (LFE) kanalas yra atskiras garso takelis, naudojamas žemųjų dažnių nuo 3 Hz iki 120 Hz garsams, pvz., žemam urzgimo garsui filmo garso takelyje, atkurti. Erdvinio garso sistemoje šis kanalas paprastai siunčiamas į žemųjų dažnių garsiakalbį.

Lossless

„lossless“ garso formatas išsaugo skaitmeninį garsą tokiu būdu, kuriuo arba išlaikoma visa originali skaitmeninė informacija, arba leidžiama ją rekonstruoti atkuriant. „Lossless“ garso formatus sudaro:

  1. DSD (DFF)
  2. DSD (DSF)
  3. WAV
  4. AIFF
  5. FLAC
  6. ALAC

Lossy

„lossy“ garso formatas pašalina kai kurią informaciją iš originalaus skaitmeninio įrašo, kad išsaugotų vietos, bet tuo pačiu bando išlaikyti kuo geresnę originalaus garso kokybę, kai įrašas atkuriamas. Kiekvienas formatas išlaiko skirtingą balansą tarp glaudinimo, kad išsaugotų vietos ir išlaikytų informaciją nesupaprastinant garso kokybės.

„Lossy“ garso formatus sudaro:

LPCM

LPCM yra skaitmeninio garso įrašymo pagrindas. Analoginis signalas suskirstomas reguliariais intervalais ir jo amplitudė įrašoma kaip taškas skaitmeninėje skalėje. Kadangi duomenys neapdorojami ir neglaudinami, garso kokybė gali prilygti profesionalų studijoje sukurto garso kokybei, tačiau gaunami labai dideli failai, todėl LPCM nėra praktiškas naudoti kasdien.

Diskretizavimo dažnis lemia originalaus skaitmeninio srauto tikslumą.

S-Master HX

„Sony“ skaitmeninio stiprintuvo technologija, unikaliai sukurta didelės raiškos garsui, kad būtų sumažintas iškraipymas ir triukšmas didesniais dažnių diapazonais. Kadangi „S-Master“ sustiprina skaitmeninius signalus tiesiogiai, tai yra pirmiausia jų nekonvertuodamas į analoginius signalus, išlaikomas originalaus garso grynumas, kad atkuriama būtų dar tiksliau.

SA-CD

„Super Audio CD“ yra „Sony“ sukurtas įrašymo formatas, kuris įrašo garsą DSD formatu, pranokstantis dinaminį diapazoną, kurį galima įrašyti CD. Standartinio CD garso dinaminis diapazonas yra 96 db, o SA-CD – 120 db. SA-CD diskretizavimo dažnis yra 2,8 MHz, tai yra 64 kartus daugiau nei standartinio CD.

Kitaip nei įprastas CD garsas SA-CD palaiko 5.1 kanalų erdvinį garsą bei 2 kanalų (erdvinį) garsą. SA-CD garsas užšifruojamas siekiant apsaugoti kopiją, tai reiškia, kad jį galima atkurti analoginiu, HDMI ar „i-Link“ išvesties kabeliais, bet ne optiniais ar bendraašiais kabeliais.

Diskretizavimo dažnis

Kai skaitmeniniu būdu garsas įrašomas iš analoginio šaltinio, diskretizavimo dažnis yra laiko intervalas tarp imčių. Kuo jis didesnis, tuo mažiau prarandama. Pvz., CD garso standartinis diskretizavimo dažnis yra 44,1 kHz, tai reiškia, kad kiekvieną sekundę paimta 44 100 imčių.

Kuo didesnis diskretizavimo dažnis, tuo geresnė įrašo kokybė. „Hi-Res Audio“ garso diskretizavimo dažnis yra 96 kHz ar daugiau, o bitų gylis yra mažiausiai 24 bitai.

SBC

Standartinis garso kodekas, skirtas skaitmeniniam garsui perduoti per „Bluetooth“. Kadangi naudojant SBC prioritetas skiriamas efektyviam dažnių juostos panaudojimui, o ne garso kokybei, jis nėra idealus aukštos kokybės garsui perduoti. „Sony“ LDAC telpa tris kartus daugiau duomenų nei SBC, šitaip sukuriama galimybė aukštos kokybės garsą perduoti per „Bluetooth“.

Žemųjų dažnių garsiakalbis

Naudojant 5.1 kanalų arba 7.1 kanalų erdvinio garso sistemą žemųjų dažnių garsiakalbis yra garsiakalbis, kuris atkuria tik žemųjų dažnių garsus arba skirtąjį LFE kanalą. Kadangi mūsų klausa negali lengvai nustatyti, iš kur sklinda žemieji dažniai, žemųjų dažnių garsiakalbį galima pastatyti bet kurioje patalpos vietoje.

Visi žemieji dažniai siunčiami į žemųjų dažnių garsiakalbį, todėl kiti garsiakalbiai gali būti mažesni, taigi visa sistema užima mažiau vietos.

Erdvinis garsas

5.1 kanalų ir 7.1 kanalų erdvinis garsas yra sistemos, skirtos atskiriems garso kanalams siųsti į garsiakalbius, išdėstytus aplink klausytoją. Šitaip galima dar geriau mėgautis garsu. .1 reiškia, kad naudojamas žemųjų dažnių garsiakalbis kaip papildomas žemųjų dažnių garsiakalbis.

Konvertavimas į didesnę raišką

Kai atkuriamas skaitmeninis garso įrašas, esantis „lossy“ formatu, kartais galima užpildyti kai kurias originalaus garso „spragas“ matematiškai apskaičiavus, kur originali informacija galėjo būti. Tai vadinama konvertavimu į didesnę raišką. Tokiu būdu žemesnės kokybės įrašus galima pagerinti iki aukštos kokybės garso.

„Sony“ unikalus DSEE HX algoritmas pagerina esamų garso šaltinių garsą beveiki iki „Hi-Resolution Audio“ garso kokybės.