Asmenybės atskleidimas portretuose

 Steffen Böttcher

„Fotografija – tai komunikacijos sportas, – teigia Steffen Böttcher, paklaustas apie jo portretus ir mados fotografijas. – Ir tai puiku, nes man patinka bendrauti.“ Iš tiesų, nesvarbu, kokio stiliaus portretus fotografuojate, jie turi jums sakyti ką nors prasmingo apie objektą. Jei portretas anoniminis, iš tiesų tai nebus portretas.

Steffeno portretai daug ką pasako apie personažus ir, kaip teigia jis, be kitų svarbių technikų tai susiję su vietos gebėjimu vaizdais perteikti istoriją.

„Labai svarbu turėti tinkamą aplinką geram portretui; aplinka yra kai kas, kas gali jums daug pasakyti apie asmenį. Apie asmenybę, žmogaus darbą, jo mąstyseną... Nenoriu beasmenių nuotraukų. Paprastos veido nuotraukos nėra blogos, jos modernios ir naudingos, bet noriu, kad mano nuotraukose aplinka padėtų papasakoti istoriją; politikas bibliotekoje, šefas virtuvėje... Noriu parodyti tai, kuo žmogus gyvena.“ 

steffen-boettcher-sony-alpha-9-man-sitting-on-floor-in-warehouse
© Steffen Böttcher | „Sony α9“ + 85 mm f/1,8 | 1/500 s, esant f/2,5 ISO 320

Pasak jo, apgalvotai pasirinkus vietą objektams taip pat lengviau būti savimi. „Jie kaip besifilmuojantys aktoriai ar grojantys muzikantai: aktoriams reikia filmavimo aikštelės ar vietos, o ne žalio ekrano, kur nėra į ką reaguoti, o dainininkams reikia scenos ir auditorijos. Negalite paimti gyvūno iš jo natūralios buveinės ir tikėtis, kad jis elgsis natūraliai. Taip pat ir su žmonėmis.“

Prieš visą laiką paskirdamas fotografijai, Steffen 12 metų dirbo grafikos dizaineriu ir tai tikrai suteikė jam puikių vizualinės kalbos pagrindų – žinių, kaip nuotraukos gali perteikti idėjas. Jis teigia, kad metai, praleisti užsiimant grafiniu dizainu, padėjo jam suprasti pagrindus, pavyzdžiui, kokia yra gera kompozicija, papildančios spalvos ir kaip kurti vaizdą. Jis sako, kad turint tokių įgūdžių „paprasta pereiti prie fotografijos, nes nereikia pradėti nuo nulio. Aš tiesiog norėjau būti kūrybingas – tai svarbiausias akstinas, o techniniai dalykai neturėtų kelti kliūčių.“

steffen-boettcher-sony-alpha-9-black-and-white-portrait-of-a-blond-haired-lady
© Steffen Böttcher | „Sony α9“ + 85 mm f/1,8 | 1/160 s, esant f/11 ISO 50

Jis mano, kad per daug fotografų į fotografiją žiūri iš šios techninės pusės, daugiausia dėmesio skirdami žaidimams su nustatymais ir įranga. Jis aiškina, kad pats tam neteikia daug reikšmės.

„Man fotografija panašesnė į tapybą. Svarbus ne fotoaparatas. Svarbu atsižvelgti į šviesą, kompozicijos elementus, spalvas... Tai daug daugiau nei techninis užsiėmimas. Tokiu būdu svarbu nuotrauką suskurti galvoje dar prieš paimant fotoaparatą į rankas.“

Tai padaryti jam padeda pakreipiamas „Sony α9“ ekranas. „Komponuoti ekrane man patinka dėl kelių priežasčių, – aiškina jis. – Komponuodami per vaizdo ieškiklį, galite pamiršti kai kuriuos elementus, nes tai panašiau į tikrą gyvenimą.“ Akys atkreipia dėmesį į objektą, o ne į bendrą kompoziciją? „Taip, nes kai naudojatės ekranu ir tokiu būdu matote kompoziciją, tai panašiau į spaudinį... užbaigtą darbą. Turite šiek tiek daugiau atstumo ir galite būti objektyvesni.“

steffen-boettcher-sony-alpha-9-girl-with-sunglasses-smiles-as-her-picture-is-taken

© Steffen Böttcher | „Sony α9“ + 35 mm f/1,4 | 1/1 600 s, esant f/1,4 ISO 50

Grįžtant prie bendravimo meno, Steffen džiaugiasi tuo, kad komponuodamas kadrą per fotoaparato LCD ekraną gali lengviau bendrauti su fotografuojamu objektu, nesislėpdamas už kameros „skydo“. „Fotografui tikrai naudinga nusiimti šią kaukę. Objektas jaučiasi geriau, su juo galima užmegzti artimesnį ryšį. Žmonės reaguoja skirtingai, o jūs tai matote iš karto. Man taip daug lengviau sutelkti dėmesį į objektą ir glaudžiau su juo bendrauti, ypač tada, kai naudoju α9 AF ir ekspoziciją, žinodamas, jog galiu visiškai pasikliauti fotoaparatu. Man nereikia galvoti apie techniką, pakanka tiesiog komponuoti ir bendrauti.“

Tiesą sakant, Steffeno portretai tokie ypatingi yra būtent dėl kalbėjimo. „Kai fotoaparatas nedengia mano veido, galiu kalbėtis su objektu ir padėti jam atsipalaiduoti. Pozuotojai nedaro to kasdien, todėl jiems reikia tam tikro patikinimo. Aš iš tikrųjų daug kalbu ir leidžiu jiems pasijusti, kad jie neturi nieko daryti, o tiesiog būti savimi. Tuomet man belieka užfiksuoti tas gražias trumpas akimirkas.“ 

steffen-boettcher-sony-alpha-7RIII-couple-wearing-denim-pose-by-ocean
© Steffen Böttcher | „Sony α7R III“ + 35 mm f/1,4 ZA | 1/1 250 s, esant f/3,5 ISO 200

„Daugelis portretų fotografų, – sako jis, – kalbasi su savo objektais, bet svarbiausia, kaip jūs tai darote, o ne pats kalbėjimosi faktas.“

„Daugelis elgiasi pernelyg tiesmukai, dėl to žmonės gali jausti dar daugiau streso ir nerimo, o ne atvirkščiai. Aš nenoriu, kad žmonės galvotų: „Kur aš žiūriu?“ arba „Kur turėtų būti nukreiptas mano smakras?“ Noriu, kad jie išlįstų iš savo kiauto, negalvotų apie save.“

Vienas iš jo naudojamų metodų – į pokalbi įtraukti istorijų ir pasakoti jas skirtingai, atsižvelgiant į tai, kaip nori, kad subjektas jaustųsi. „Kai kurie fotografai sako: „Galvokite apie ką nors gražaus“ ir tikisi reakcijos. Tai neveikia – turite būti sumanesnis, labiau įsijausti. Jei noriu, kad subjektas atrodytų herojiškas, pasakoju jam herojiškas istorijas; o jei noriu, kad jaustųsi jaukiai, pasakoju mielas istorijas, pavyzdžiui, kokios gražios buvo mano atostogos.“

Pagrindinis jo patarimas: „Naudokitės pokalbiu, kad žmogus atsiribotų nuo šios akimirkos. Tai panašu į baleto režisavimą, bet jūs dirbate su objekto pasąmone; žmonės klausosi ir reaguoja. Taip komunikacija veikia geriausiai.“

 Šiame straipsnyje paminėti gaminiai 

ILCE-9

α9 viso kadro neveidrodinis fotoaparatas su sluoksniuotuoju CMOS vaizdo jutikliu

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm viso kadro fotoaparatas su automatinio fokusavimo funkcija

SEL35F14Z

„Distagon®“ T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL85F18

FE 85mm F1.8

Steffenas Boettcheris
„alpha universe“

Steffenas Boettcheris

Vokietija

„Gyventi – tai sakyti TAIP.“

Peržiūrėti profilį