Kaip aš fotografuoju | Ekstremali makrofotografija su Petaru Sabolu

Visada žavėjausi gamta ir gyvais sutvėrimais, ypač mažomis detalėmis, kurių negalima pamatyti plika akimi. Viena iš mano, kaip laukinės gamtos fotografo, specializacijos sričių yra ekstremali makrofotografija. Tai gana sudėtinga fotografijos rūšis, kuriai reikia daug ryžto ir kantrybės, bet noriu paaiškinti, ką aš darau ir kaip tai atlieku.

petar sabol pozuoja su savo Sony alpha 7RIII

Meistriškumas lauke

Daugiausia bėdų sukelia oras. Visada stebiu jo pokyčius. Užsiimdamas ekstremalia makrofotografija, naudoju metodą, vadinamą fokusavimo jungimu, kuriam reikia daugelio to paties objekto vaizdų, taigi menkiausias judėjimas gali turėti įtakos galutiniam rezultatui. Dėl to vėjas yra mano priešas ir jam pučiant tiesiog negaliu fotografuoti.

 

julien mauve sony alfa 7RII a dar hu in the fores with three behind

© Petar Sabol | „Sony α99 II“ + 100mm f/2.8 Macro | 1/15 sek., esant f/9.0, ISO 200

Visada fotografuoju anksti ryte. Per naktį vabzdžiai patenka į stingulio būseną. Aktyvūs jie tampa tik tada, kai saulė juos sušildo, o iki tol yra puikus metas juos užfiksuoti – mažai tikėtina, kad jie pajudės, o man būtent to ir reikia.

petar sabol sony alpha 99II ant gėlės stiebo nutūpęs drugelis žiedo formos šviesų fone

© Petar Sabol | „Sony α99 II“ + 100mm f/2.8 Macro | 1/640 sek., esant f/2.8, ISO 100

Taip pat turiu skirti laiko rasti tinkamai kompozicijai ir fonui – viskas priklauso nuo scenos spalvų. Ypač ieškau tokių dalykų, kaip rytinė rasa ant žolės. Šviečiant saulei maži vandens lašeliai fone gali sukurti nuostabų apskritų „bokeh“ efektų foną.

petar sabol sony alpha 7RIII laumžirgis ir sraigė, įsikabinusi į gėlės stiebą

© Petar Sabol | „Sony α7R III“ + stambus planas 1:1 | 1/30 sek., esant f/13, ISO 400

Įranga

Fotografuoju naudodamas „Sony α7R III“, pasižymintį neįtikėtina 42,4 megapikselio raiška. Be to, α7R III yra be veidrodžio ir suteikia galimybę naudoti elektroninį užraktą, todėl nėra judančių dalių, kurios gali sukelti vibraciją. Vibracija – tai blogiausias makrofotografija užsiimančio fotografo košmaras.

petar sabol sony alpha 7RIII vabzdžio galva neįtikėtinai stambiu planu

© Petar Sabol | „Sony α7R III“ + 2,5–5 k. priartinimas stambiu planu | 1/6 sek., esant f/4.0, ISO 200

Kalbant apie šviesą, labai retai naudoju blykstę. Man labiau patinka pasikliauti natūralia šviesa, o kartais naudoju reflektorių, kad šiek tiek pašviesinčiau šešėlius.

Visada fokusuoju rankiniu būdu ir išnaudoju „α7R III“ fokusavimo paryškinimo funkciją. Ji paryškina vaizdo kraštus, kurie yra sufokusuoti. Galiu nustatyti skirtingas paryškinimo spalvas – geltoną, raudoną ar baltą, kad paryškinimas skirtųsi nuo objekto spalvų.

Naudoju fokusavimo didinimo funkciją, kad padidinčiau tik dalį kadro ir rasčiau tikslų fokusavimo tašką. Pakreipiamas LCD ekranas šiuo atveju man tikrai praverčia, ypač jei fotografuoju nepatogiu kampu.

Koreguojant fokusavimo plokštumą, galima matyti raudonas fokusavimo paryškinimo žymes.

petar sabol sony alpha 7RIII drugelis išskleistais sparnais, įsikibęs į augalo stiebą

© Petar Sabol | „Sony α7R III“ + stambus planas 1:1 | 1/20 sek., esant f/10, ISO 400

Kalbant apie ekspoziciją, stengiuosi kuo geriau subalansuoti ekspozicijos trikampį – užrakto greitį, diafragmą ir jautrumą. Jei galiu fotografuoti nustatęs mažą užrakto greitį, tuomet naudoju ISO 100, kad vaizdo kokybė būtų kuo geresnė. Geras dalykas yra tas, kad α7R III suteikia galimybę prireikus padidinti jautrumą ir nustatyti didesnį ISO, bet vaizdas vis tiek yra labai detalus. Diafragma gali būti įvairi, bet paprastai renkuosi nuostatą nuo f/8 iki f/13. Be to, kartais naudoju ilginimo vamzdelius, kad dar labiau sumažinčiau patenkančios šviesos kiekį ir vaizdas būtų dar labiau išdidintas.

Fokusavimo jungimas

Makrofotografijos atveju lauko gylis yra labai mažas, net ir naudojant gana mažą diafragmą, todėl naudoju fokusavimo jungimo būdą – sujungiu daug vaizdų, užfiksuotų skirtingai sufokusuojant objektą. Tai užtikrina, kad objektas bus ryškus nuo pradžios iki pabaigos.

Tam naudoju elektroninius makrofotografijos bėgelius ir ypač tvirtą trikojį. Šie motorizuoti bėgeliai perkelia fotoaparatą mikronų atstumu. Valdikliu nustatau visą judėjimą ir veiksmų, kuriuos noriu atlikti, skaičių. Po kiekvieno žingsnio arba judesio fotoaparatas užfiksuoja vaizdą.

petar sabol sony alpha 7RIII širšės galva itin stambiu planu

© Petar Sabol | „Sony α7R III“ + 2,5–5 k. priartinimas stambiu planu | 1/13 sek., esant f/4.0, ISO 100

Kartais tenka užfiksuoti daugiau nei 100 ar 200 vaizdų, todėl man reikia visiškai nejudančio objekto ir absoliutaus štilio. Pakanka menkiausio objekto judesio ir visos pastangos sujungti kadrus nueis niekais. Dėl šios priežasties visada žiūriu į α7R III tiesioginio vaizdo ekraną ir tikrinu, ar nėra net mažiausio judėjimo tarp vaizdų. Turiu būti labai, labai kantrus, ir visada nufotografuoju daugiau nei vieną seriją. Viena iš gudrybių, kaip apsaugoti objektą – naudoti mažą palapinę ar panašią priedangą, kad susilpnėtų vėjas.

Užfiksavęs vaizdus, naudoju programinę įrangą, kad visus kadrus sujungčiau į vieną vaizdą. Aš naudoju specializuotą programinę įrangą „Zerene Stacker“, bet jūs vaizdus galite sujungti naudodami daugumą lengvai prieinamų redagavimo programų.

Keli galutiniai patarimai

Vabzdžius fotografuokite saulei tekant – tuomet galite tikėtis, kad jie bus nejudrūs, nes dar nebus visiškai pabudę

Komponuodami kadrą apgalvokite foną ir jo spalvą

Naudokite trikojį, kad fotoaparatas nė kiek nejudėtų

Naudokite elektroninį užraktą, kad išvengtumėte smulkių vibracijų, kurias gali sukelti mechaninis užraktas

Kuo labiau sumažinkite jautrumą, kad vaizdai būtų kuo detalesni

Šiame straipsnyje minimi gaminiai

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm viso kadro fotoaparatas su automatinio fokusavimo funkcija

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

α99 II su galinio apšvietimo viso kadro vaizdo jutikliu

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm F2,8 makro

SAL100M28

Petaras Sabolas
„Alpha Universe“

Petaras Sabolas

Kroatija

„Visada stengiuosi tobulinti savo nuotraukas, kad ir kiek laiko bei jėgų tai kainuotų. Jose turi atsispindėti visos iki vienos sudedamosios dalys: apšvietimas, kompozicija, akimirka, istorija ir technikos tobulumas. Tai leidžia išplėsti kūrybos galimybių ribas ir mėgautis kūrimo procesu“.

Peržiūrėti profilį


x