f/8 ir būkite ten

Samuel Aranda 

Kol kalbamės su Samueliu Aranda, šiuo metu vykdančiu „New York Times“ užduotį savo gimtajame Barselonos mieste, jis paskęsta apmąstymuose. „Kažkur skaičiau, – sako jis, – kad fotografai yra dviejų tipų: medžiotojai ir žvejai. Medžiotojai aktyviai ieško to, ko jiems reikia, kad sukurtų istoriją. O žvejai? Galbūt mes tingesni, labiau chaotiški, o kartais pagauname gerą laimikį, bet jei jūra nėra palanki, – jis gūžteli pečiais, – tuomet mums nepasiseka.“

Niekas kitas geriau neapibūdintų Samuelio požiūrio į darbą; jis yra spaudos fotografas, kuris pasikliauja įsitraukimu. Kaip žvejys, o ne medžiotojas, jis nori būti artimas savo objektams ir jų aplinkai, nebūti atitolęs per atstumą. Šio požiūrio Samuelis laikosi jau 20 savo karjeros metų ir tai jam pelnė Pasaulio spaudos fotografijos („World Press Photo“) metų nuotraukos apdovanojimą bei daugelį kitų. 

Samuel Aranda „Sony alpha 7RII“. Lėbautojai per pomidorų fiestą ilsisi pomidorų liekanų telkiniuose
© Samuel Aranda | „Sony α7R II“ + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1 250 s f/5,0, ISO 800

Samuelis labiau net bet kuo kitu domisi žmonėmis ir jų istorijomis, jų džiaugsmu ir kova; fotografija yra tiesiog priemonė, kuria jis gali tai perteikti. Samuelis gimė politizuotoje aplinkoje, o jo tėvas dirbo komunistų partijoje, todėl namuose visada buvo juntama aktyvumo dvasia, kuri paskatino jį pradėti fotografuoti savo kaimynystę.

„Skvoteriai visada turėjo reikalų su policija. Pirmiausia pradėta areštuoti mano draugus, todėl pradėjau fotografuoti tai, o vėliau – demonstracijas ir susidūrimus su policija.“

Samuel Aranda „Sony alpha 7RII“. Protestuotojas priešinasi policininkui per katalonų neramumus
© Samuel Aranda | „Sony α7R II“ + 85 mm f/1,8 GM | 1/125 s f/4,5, ISO 200

Profesionalu jis tapo būdamas 19-os, pradėjęs dirbti vietos ir nacionaliniams laikraščiams, o sulaukęs 21 metų persikėlė į Jeruzalę, kad nušviestų ten vykstantį konfliktą. Nuo to laiko jam teko fotografuoti kai kurias iš svarbiausių mūsų laikų istorijų, įskaitant Arabų pavasarį, karus Irake ir Jemene, taip pat ebolos protrūkį Siera Leonėje. 

Samuel Aranda „Sony alpha 7RII“. Ispaniški laukiniai arkliukai dūksta

© Samuel Aranda | „Sony α7R II“ + 85 mm f/1,8 GM | 1/800 s f/8,0, ISO 200

Samuelis įsitikinęs, kad būtent emocija išskiria gerą dokumentikos fotografą. „Man visada to reikėjo. Nesvarbu, kokį fotoaparatą naudoju, ar vaizdas sufokusuotas, ar ne, juodai baltas ar spalvotas – turite pamatyti nuotrauką ir kažką pajusti“. Būtent tuomet praverčia ryšys su žmonėmis, kuriuos jis dokumentuoja. Tai artimiausias dalykas Samueliui: „Man reikia būti su žmonėmis. Kaip ir per Arabų pavasarį Jemene ir Libijoje, tai buvo jauni žmonės, kurie norėjo pokyčių. Jie leido man miegoti savo namuose ir eiti į fronto liniją su jais – aš buvau su jais susijęs, todėl buvo lengviau pasakoti istoriją.“

Samuel Aranda „Sony alpha 7RII“. Ispanų arkliavagiai bando suvaldyti laukinius arklius
© Samuel Aranda | „Sony α7R II“ + 35 mm f/2,8 ZA | 1/160 s f/7,1, ISO 50

„Vis dėlto yra tam tikrų apribojimų, – priduria Samuelis. – Kaip dokumentikos fotografas, turiu būti patenkintas savo sprendimais. Darbui niekada neteikiu pirmenybės; jei atsiduriu situacijoje, kai nemanau, kad turiu padaryti vienokią ar kitokią nuotrauką, arba žmogus jaučiasi nepatogiai, nefotografuoju.“ Samuelis pasakoja apie savo šešių mėnesių trukmės užduotį iš „New York Times“ – Barselonoje fiksuoti gatvės pardavėjo iš Afrikos darbą. Tai buvo istorija apie tai, kaip migrantai atvyksta į Europą ir kaip jie išgyvena.

„Sekiau jį ištisus mėnesius, bet staiga jis mane pasikvietė ir pasakė nenorintis, kad jo nuotraukos būtų publikuojamos. Jo nuomone, juo buvo naudojamasi. Kaip profesionalui man buvo gaila, nes nuotraukos buvo geros, bet negalėjau ignoruoti jo norų. Turiu gerbti fotografuojamus objektus; tai kaip susitarimas. Jie kenčia ir išgyvena tikras problemas.“

Tie, kurie elgiasi priešingai – medžiotojai – pamiršta esmę, kodėl tai daro, ir „leidžia sau tapti svarbesniems už nuotraukas“.

Samuel Aranda „Sony alpha 7RII“. Senegalo žvejai traukia valtį iš vandens

© Samuel Aranda | „Sony α7R II“ + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1 000 s f/3,2, ISO 100

Jis gerai žino, ką reiškia atsidurti tokioje situacijoje, taip pat supranta, kas atsitinka, jei pernelyg įsitraukiate į istoriją: „Turite tikėti tuo, ką darote, tačiau kartais taip pat turite atsitraukti.“ Samuelis pasakoja, kas buvo po to, kai jam teko fotografuoti 2015 m. ebolos protrūkį Siera Leonėje. „Kai viskas baigėsi, aš negalėjau tęsti, matyti vaizdai man kėlė tiesiog per daug emocijų. Turėjau pailsėti ir išvalyti savo mintis, nes tai buvo pats sunkiausias dalykas, kurį teko daryti.“ Toliau Samuelis apibūdina intensyvias ir ekstremalias emocijas, kurias jautė; matytą žmonių skausmą, bet taip pat teigiamą įtaką, kurią galėjo daryti kaip fotožurnalistas: „Paskelbėme istoriją apie ligoninę, kurioje nebuvo išteklių ir žmonės tiesiog mirė, o „New York Times“ ją išspausdino pirmame puslapyje. Po trijų dienų atvyko pagalba, o slaugės mums skambino, kad padėkotų.“

Samuel Aranda „Sony alpha 7RII“. Rožė, padėta ant šaligatvio po atakos Barselonoje

© Samuel Aranda | „Sony α7R II“ + 35 mm f/2,8 ZA | 1/80 s f/8,0, ISO 100

Visai neseniai, nušviesdamas nepriklausomybės judėjimą Barselonoje, Samuelis sužinojo, kaip būna, kai negali atsitraukti nuo fotografuojamos objekto. „Daugelis mano draugų dalyvavo judėjime ir virš mūsų namų ištisus mėnesius skraidė sraigtasparniai. Į žmones buvo šaudoma, o draugas neteko akies. Bėgdavau žemyn, norėdamas nufotografuoti policijos mušamus žmones, o po to bėgdavau aukštyn laiptais, kad nusiųsčiau nuotraukas „New York Times“.“

Tai buvo pirmas kartas, kai teko pajusti, kad barjeras sunaikintas. Samuelis aiškina, kad „nebuvo saugaus atstumo. Po referendumo nuvažiavau į savo kaimą, o ten viskas buvo sunaikinta. Karo policija įsiveržė į mokyklą, kad paimtų balsadėžes, ir mušė žmones, kuriuos pažinojau. Kaimo vietovėse buvo sunkiau, nes tai buvo karo policija. Bet būtent todėl reikia žmonių iš fronto linijos, kurie papasakotų šias istorijas. "

 Šiame straipsnyje paminėti gaminiai 

ILCE-7RM2

α7R II su galinio apšvietimo viso kadro vaizdo jutikliu

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL35F28Z

„Sonnar T*“ FE 35 mm F2,8 ZA

Samuel Aranda
„alpha universe“

Samuel Aranda

Ispanija

Fotografuojant mane domina tik emocijos.

Peržiūrėti profilį